Afvallen en ‘s avonds eten

Wanneer we willen afvallen, is het natuurlijk van belang om te weten wat je eet. Kennis van koolhydraten, calorieën, eiwitten en vetten helpt je immers om de juiste, gezonde producten te kiezen. Maar om af te vallen gaat het niet enkel om de aard van de levensmiddelen die je consumeert. We weten bijvoorbeeld dat bewegen helpt om af te vallen. Wat minder bekend is, zijn de eventuele nadelige gevolgen voor je lichaamsgewicht wanneer je laat op de avond, vlak voordat je gaat slapen, nog gaat eten. Dit artikel legt uit waarom je beter een aantal uur voor het slapen gaan je calorie-inname kunt beperken, en wat de beste gezette tijden zijn voor de verschillende maaltijden die je op een dag tot je neemt.

’s Avonds eten

gezond eten

Vooropgesteld is het eten ’s avonds niet per definitie slecht. Immers, iemand die nachtwerk doet zal ’s avonds wel moeten eten, om genoeg energie voor het werk in de nacht te bezitten. In zo’n geval is het avondeten in principe gelijk aan wat het ontbijt voor mensen is die overdag werken. Daarnaast is het tijdstip van slapen gaan ook van belang. Iemand die om 20:00 ’s avonds nog een broodje neemt maar pas om 1:00 naar bed gaat, gaat immers niet slapen met een volle maag. En daar zit dan gelijk ook het belangrijkste punt om rekening mee te houden: met name veel eten vlak voordat je gaat slapen is verstandiger om niet te doen.

Waarom wordt eten kort voor het slapen meestal afgeraden?

Het is niet verwonderlijk dat je tijdens het slapen niet veel calorieën verbrandt. Slapen is immers een inactieve bezigheid. Wanneer je voor het slapen gaan onevenredig veel calorieën via voeding inneemt, betekent dat dus dat er een energieoverschot is tijdens de slaapperiode.

Dit verdient wel enige nuance. De stofwisseling van mensen, ook wel metabolisme genaamd, verschilt per persoon. Een hogere stofwisseling betekent dat ingenomen calorieën sneller worden verbrand en minder snel opgeslagen als vet. Mensen met een lage stofwisselingssnelheid kunnen een late avondmaaltijd, ook tijdens de slaap, minder goed verbranden. Juist de aanleg om dik te worden speelt dus een rol bij de vraag hoe schadelijk het eten vlak voor het slapen gaan precies is voor de gezondheid.

Een andere reden waarom je ’s avonds, enkele uren voor de slaap, beter niet meer gaat eten, is de kracht van een goed ontbijt. ’s Ochtends een ontbijt nemen is gezond, omdat je daarmee je stofwisseling en spijsvertering aanwakkert. Mensen die laat in de avond veel eten, hebben de volgende ochtend meestal minder honger waardoor het ontbijt wordt overgeslagen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hun ontbijt overslaan de rest van de dag juist meer gaan eten en snacken. Deze mensen kampen logischerwijs dus vaker met overgewicht, en dat wil je juist niet wanneer je van plan bent om af te vallen.

Duits onderzoek biedt nieuwe inzichten

Volgens een recent Duits onderzoek door het Instituut voor Humane Voeding in Potsdam, zou het niet uitmaken op welk tijdstip je eet, doch enkel hoeveel je eet. De conclusie luidt dat het er in principe om gaat dat je energiebalans klopt. Dat betekent dat de hoeveelheid energie die je via voeding binnenkrijgt gelijk dient te zijn aan de hoeveelheid calorieën die je verbrandt. Wanneer je wenst af te vallen zul je logischerwijs minder calorieën moeten innemen dan je verbrandt om zo je vetreserves aan te spreken. Toch stelt het onderzoek vast dat het uiteindelijk beter is om niet te veel ’s avonds voor het slapen gaan te eten. De reden hiervan is dat je door voedselinname je spijsvertering in gang zet, en daardoor onrustiger zult slapen. Bijkomend gevolg is dat je hierdoor overdag vermoeider (lees: minder energiek) bent en daardoor minder actief. En een lagere activiteit leidt tot een lagere calorieverbranding.