3 redenen waarom je ongezond eet

Degenen die met overgewicht kampen, beseffen vaak maar al te goed dat hun eetpatroon niet goed is. Gevoelsmatig weet je meestal dat je te veel calorieën tot je neemt en dat bepaalde voedingskeuzes niet de juiste zijn. En toch is het vaak moeilijk om het bestaande eetpatroon te doorbreken. Dit artikel gaat dieper in op de redenen waarom wij regelmatig verkeerde keuzes maken. En met die kennis, kun je de eerste stap maken naar een ander voedingspatroon. Maar let wel: veranderen van eetgewoonten gaat niet van de ene op de andere dag. Althans, wanneer je een verandering voor de lange termijn of zelfs je hele leven wilt doorvoeren.

Waarom eten we ongezond?

Een ongezond eetpatroon is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Er zijn mentale en lichamelijke processen aan voorafgegaan, die uiteindelijk hebben geleid tot de keuze voor (sommige) verkeerde producten.

1. Suiker is een verslavende stof. In een ver verleden was voedsel schaars, waardoor onze vroege voorvaderen dan ook onregelmatig aten. Immers, er was geen garantie dat voedsel altijd voorradig was. Ook het suiker in voedsel was maar beperkt aanwezig, terwijl suiker juist een belangrijke bron van energie is. Suiker kreeg zo de positie van beloning en voor het lichaam gewenste stof, hetgeen is doorgeëvalueerd waardoor we nog immer graag suiker wensen. Wanneer we heden ten dage producten nemen met suikers, ervaren we dat nog steeds als beloning en geeft het ons een verzadigd gevoel. Het verschil met het verleden is dat suiker tegenwoordig allesbehalve schaars is. Het zit verwerkt in talloze producten en daarnaast doen we pure suiker ook maar al te graag in onze koffie of thee. Omdat ons lichaam zich niet heeft aangepast aan de rijkelijk voorradige suiker, zal het het overschot opslaan als vet. Wie wilt afvallen en zijn eetpatroon onder de loep neemt, heeft grote kans te constateren dat de hoeveelheid aan suiker in het eetpatroon te sterk vertegenwoordigd is.
gezond leven en afvallen
2. Aangeleerde eetgewoonten. Als baby of als kind zul je veelal je eetpatroon grotendeels aanleren door je ouders. Los van het feit dat ouders op die leeftijd als voorbeeld worden gezien en derhalve een grote invloed hebben op de keuze voor bepaalde voeding, ben je als kind ook nog niet in staat om jouw eten zelf klaar te maken. Je krijgt voorgeschoteld wat je ouders beslissen, en zonder dat er kwade wil achter zit, zijn volwassenen regelmatig ook niet op de hoogte van wat gezonde en ongezonde producten zijn. Hun eetpatroon is immers ook aangeleerd en decennia lang ingebakken. Een ongezond eetpatroon wordt dus voornamelijk aangeleerd, hoewel er tevens genetische factoren een rol kunnen spelen die gevoeligheid voor voedingsstoffen en/of genotsmiddelen in de hand hebben gewerkt.

3. Eten is van noodzaak verworden tot comfort. Het moge duidelijk zijn dat er in de oertijd geen luxueuze 3 of meer gangenmenu’s werden opgediend. Integendeel, een hongerig gevoel was het signaal om op zoek te gaan naar voedsel en daarbij werd er niet al te kritisch gekeken naar smaak en bereiding. Tegenwoordig is eten een totaal andere beleving geworden. We eten sowieso veelal op gezette tijden, en laten ons minder leiden door het signaal van honger dat door het lichaam wordt afgegeven. En wederom is het feit dat eten in ruime mate voorradig is eveneens een valkuil. We eten meestal te veel omdat ons lichaam geen sterk signaal meer uitzendt dat het genoeg heeft gehad. Het is voor velen vast herkenbaar dat er na het tafelen de behoefte is om uit te buiken, en het gevoel achteraf zegt dat het eigenlijk iets te veel van het goede was. Maar ja, dan is het eten al binnen en is er dus sprake van overdaad.