De gevolgen van het crashdieet

Wie op korte termijn een behoorlijk aantal kilo’s wenst kwijt te raken, kan ervoor kiezen om een zogenaamd crash dieet te gaan volgen. Dit soort diëten leggen de focus op het consumeren van zo min mogelijk calorieën in een relatief korte tijd, bijvoorbeeld een week. Een aanlokkelijk idee voor velen, aangezien men nu eenmaal graag snel resultaat wenst. En ja, het volgen van een crashdieet levert veelal ook gewichtsverlies op. Mits je je houdt aan de strikte voorschriften van zo’n dieet, kun je dus op korte termijn een goed resultaat boeken. Echter, er kleven een aantal niet te onderschatten negatieve gevolgen aan deze dieetvorm. Nadat dit artikel eerst dieper ingaat op het principe achter het crashdieet, zullen deze nadelen worden besproken.

Het principe achter het crashdieet

het crash dieet

Er zijn een aantal korte termijndiëten die de kenmerken hebben van het zogenaamde crashdieet. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het ziekenhuisdieet, soepdieet, sapdieet of yoghurtdieet. Alle voornoemde diëten hebben hetzelfde principe: wanneer je minder calorieën tot je neemt in verhouding tot de behoefte van je lichaam aan energie, val je af. De gemiddelde energiebehoefte van een man bedraagt ongeveer 2500 kilocalorieën per dag, voor een vrouw is dat 2000. Het crash dieet gaat meestal uit van minimaal een halvering van dieet aantal calorieën, wat inhoudt dat je nog hooguit 1300 kcal per dag inneemt. Bij sommige van deze korte termijndiëten is slechts 1000 kcal de dagelijkse richtlijn. Op deze manier ontstaat er een zogenaamde negatieve energiebalans, er is een groot verschil tussen de hoeveelheid aan ingenomen calorieën en de lichamelijke behoefte.

De invloed van het crash dieet op het lichaam

Belangrijke vraag is wat er nu precies met het lichaam gebeurt wanneer je in bijvoorbeeld een week of 10 dagen een dergelijk dieet gaat volgen. Welnu, deels zal je lichaam inderdaad de vetvoorraad gaan aanspreken om aan de benodigde energie te komen. Echter, du moment je begint met het strenge regime krijgt je lichaam nog een ander signaal: er is een situatie van hongersnood, en de bestaande vetreserves kunnen beter niet in een keer worden ‘opgemaakt’. Het lichaam zal dus tegelijkertijd zeer efficiënt met energie willen omgaan en schakelt over in een zogenaamde crisisstand.

De ‘overlevingsmodus’ is een van oudsher bestaand biologisch proces van het lichaam. De stofwisseling vertraagt en tegelijkertijd zal je lichaam deels ook energie halen uit de eiwitten van de spieren. Er ontstaat dus spierafbraak, iets wat je liever niet wenst aangezien spieren juist essentieel zijn voor het verbranden van calorieën. Ten derde kun je tijdens het volgen van een crash dieet ook behoorlijk wat vocht verliezen. Een goede vochtbalans van het lichaam is erg belangrijk, ons lichaam bestaat immers voor een groot deel uit water. Resumerend kan gesteld worden dat naast een beperkte verbranding van vet, het lichaam tijdens een crash dieet ook de spieren gaat afbreken en vocht van het lichaam afdrijft. De kilo’s die je na het dieet bent kwijtgeraakt, zijn voor een noemenswaardig gedeelte geen kilo’s vet.

Overige nadelen van het crashdieet

Het meest voorkomende gevolg en daarmee het belangrijkste nadeel van een crash dieet is het jojo-effect. Zoals hierboven vermeld schakelt het lichaam tijdens het volgen van een crashdieet over op een crisisstand, waarbij zuinig en efficiënt met energie door het lichaam wordt omgesprongen. Daarnaast wordt het spierweefsel aangetast tijdens het dieet. Wanneer je het crash dieet hebt gevolgd, zal je lichaam nog in de ‘zuinige stand’ staan. Je begint weer aan je normale eetpatroon terwijl het lichaam zo veel mogelijk energie zal proberen op te slaan voor ‘slechtere tijden’. Je komt dus sneller en veelal ook extra aan wanneer het dieet is afgelopen. Dit wordt het zogenaamde jojo-effect genoemd.

Een ander nadeel is het tekort aan voedingsstoffen waar het lichaam mee te maken krijgt tijdens het crash dieet. Er worden dermate weinig calorieën voorgeschreven dat het simpelweg ontbreekt aan alle vitamines, vezels en mineralen die je normaliter behoort binnen te krijgen. Zeker wanneer je vaker een crash dieet volgt kun je met chronische tekorten van deze belangrijke voedingsstoffen komen te zitten.

Tenslotte blijken een aantal mensen die een crash dieet volgen last te krijgen van lichamelijke klachten. Niet zo verwonderlijk, een tekort aan energie kan leiden tot vermoeidheid en zelfs hoofdpijn. En een constant hongergevoel is ook geen fijne gedachte, en kan het dagelijks functioneren behoorlijk in de weg zitten.

Conclusie

Wanneer je zelden tot nooit een crash dieet hebt geprobeerd en je wilt per se een paar kilo’s kwijtraken voor dat ene feestje of belangrijke dag, kun je een crash dieet proberen. Je zult onherroepelijk wat kilo’s verliezen, en dus heb je in relatief korte tijd resultaat. Houd er rekening mee dat het resultaat niet blijvend is en je na je dieet waarschijnlijk snel weer op je oude gewicht zit. Of zelfs nog meer zult wegen. Om blijvend een lager gewicht te behouden kun je beter kiezen voor een dieetvorm die geleidelijker werkt, en waarbij rekening wordt gehouden met voldoende eiwitten teneinde spierafbraak te voorkomen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *